Kickstarter vecka #3

Nu börjar kickstarterns tredje vecka, med 18 dagar kvar av kampanjen och 2 000 kvar till extramålet med helt nya illustrationer. Det är riktigt kul att vi nått så långt som vi gjort redan!

Två tillkännagivanden

Vi ska börja med att göra två stora tillkännagivanden!

  1. Ett nytt extramål är spikat! Skulle vi nå upp till 45 000 innan kampanjens slut så trycks boken istället som hårdband! Det är sant! Det kommer innebära att första utgåvan inte blir längre än 100 sidor, men å andra sidan kommer det att bli 100 väl valda sidor och slutresultatet kommer att bli riktigt fint!
  2. Fornsaga kommer till Kodachicon i Lund 25-28 maj! Jag kommer att vara där under konventet och spelleda Fornsaga med alla som vill prova på. Mitt personliga mål är att få till så många 3-timmarspass som möjligt under lång-helgen. Om du kommer till Kodachicon, ta dig bort till rollspelshörnan och säg hej. Ta med dig ett par kompisar eller kom själv så syr vi ihop en spelgrupp där och då!

Illustrations-feedback

Vi fortsätter med att summera de förslag på illustrationer som vi fått under den gångna veckan. Det här är några av de saker ni velat se:

  • Tydliga ritningar/beskrivningar: Byggnader, båtar, föremål och olika typer av kläder.
  • Bilder som ger inspiration till äventyr: Traditioner, högtider, ting, slag och härjningar, drakskepp i storm och möten med det övernaturliga.
  • Bilder som ger inspiration till att skapa rollpersoner: Mäktiga völvor och trollkunniga, rasande bärsärkar, sköldmöer och huskarlar.
  • Vardagssituationer: Hetsiga diskussioner kring lägerelden, utövande av läkekonst, viktiga uppgörelser och små privata samtal mellan fyra ögon.
  • Jämställdhet i motiven: Att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män i illustrationerna och en variation i hur de skildras.

Mycket bra feedback som vi  kommer ta med oss i det fortsatta illustrationsarbetet!

Fler frågor

Vi har slutligen lovat att förklara hur säsongerna hanteras m h a den valbara utökning av reglerna som i Fornsaga kallas säsongsnivån. Vi ska därför ge oss i kast med att försöka beskriva konceptet närmare.

Hur fungerar säsongsnivån?

Spelvärlden har fyra säsonger (=årstider): Vår, sommar, höst, vinter – enkelt. De scener som ni spelar under ett spelmöte utspelar sig naturligtvis under någon av dessa säsonger. En säsong sträcker sig oftast över flera spelmöten och berättelsen som äger rum under den säsongen utgör ett kapitel.

Själva metoden som vi kallar säsongsnivån kommer in i spelet först efter att ett kapitel tar slut. Då spolas tiden fram till nästkommande säsong och början av nästa kapitel. Under den förbispolade tiden har rollpersonerna haft tid att ägna sig åt tidskrävande sysslor som hantverk och gårdsarbete. På det här viset skapas ett förutbestämt utrymme för skapande- och resurshandlingar, samt en tydlig metod för hur man hanterar dessa rent praktiskt vid spelbordet – Något jag saknat stöd för i andra rollspel, när exempelvis någon i spelgruppen säger att hen vill smida ett svärd.

Ett direkt resultat av utvecklingen av säsongsnivån var att det samtidigt skapade ett ekonomiskt system som i grund och botten baseras på hur mycket en säsongs arbete är värt (har jag berättat att jag är civilekonom?). Observera nu att det är ett abstrakt ekonomiskt system, så det finns inga penningar eller mynt. Här är ett exempel på vad ni kan förvänta er:

  • En säsongs förbrukning av mat eller ved är värt ½ enhet silver
  • Ett spjut eller en yxa är värt 1 enhet silver
  • Ett långsvärd är värt 7 enheter silver
  • En ringbrynja är värd 9 enheter silver
  • En enhet guld är värd 10 enheter silver

Vi hoppas att det ska ha stillat nyfikenheten något. Hör gärna av er mer fler frågor kring spelet så försöker vi komma med svar i den mån vi hinner och kan. Nu fortsätter vi med tredje veckan av Fornsagas kickstarter!

Bild: The King Arrives av Dag Frognes

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *